Moduł zakończony w tegorocznej edycji projektu.
Wykłady skierowane były nie tylko do dzieci i młodzieży uczącej się, ale także do nauczycieli, rodziców i opiekunów.
Zajęcia zostały przeprowadzone w przedszkolach i szkołach, które wyraziły gotowość udziału w projekcie.
Zajęcia dotyczyły następujących zagadnień:
W profilaktyce chorób cywilizacyjnych kluczową rolę odgrywa zapobieganie otyłości. Bilans energetyczny związany jest z aktywnością fizyczną człowieka i sposobem jego odżywiania się. W wieku rozwojowym sposób odżywiania zależy od wprowadzonych nawyków, które są w znacznym stopniu kształtowane przez rodziców i dziadków. Ma to zasadnicze znaczenie nie tylko dla sposobu żywienia w wieku dziecięco-młodzieżowym, ale również dla nabrania właściwych nawyków żywieniowych, które młodzi ludzie będą powielać w swoich przyszłych, własnych rodzinach.
Podstawą zajęć było omówienie zasad prawidłowego żywienia oraz najczęstszych błędów popełnianych w tym względzie w różnym wieku dziecka – od niemowlęctwa do wieku szkolnego. Podczas zajęć uczestnicy mogli również przymierzyć skafander geriatryczny, pozwalający odczuć dolegliwości podeszłego wieku.
Zajęcia odbywały się w liceach na terenie miasta Katowice. Celem wykładów było zapoznanie z objawami oraz przykładami uzależnień, takimi jak: uzależnienie od telefonu komórkowego, hazard, uzależnienie od komputera/sieci internetowej, pracoholizm, zakupoholizm, uzależnienie od seksu/pornografii, kompulsywne objadanie się. Realizacja wykładów miałą przyczynić się do kształtowania pożądanych postaw i zachowań, a także rozpowszechnienia sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu.
Zajęcia prowadził w szkołach średnich prof. Marek Krzystanek - Kierownik Kliniki Rehabilitacji Psychiatrycznej Katedry Psychiatrii i Psychoterapii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Zajęcia odbywały się w liceach na terenie miasta Katowice. Podczas zajęć poruszane były następujące kwestie: przyczyny, częstość występowania, objawy raka jąder i piersi, leczenie, profilaktyka jako metoda walki z rakiem piersi i jąder. Po wykłądzie uczestnicy mieli możliwość odbycia indywidualnych konsultacji.
Zajęcia prowadziła w szkołach średnich dr Anna Kowalczyk, wykładowca z Wydziału Nauk o Zdrowiu Śląskiego Uniwersyetu Medycznego w Katowicach.
Zajęcia będą odbywały się na ścianie wspinaczkowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Każdy uczeń wziął udział w dwóch częściach zajęć:
- 1 część – ścianka wspinaczkowa (poruszane zagadnienia: bezpieczeństwo na ściance, praca w grupie, nauka asekruacji)
- 2 część – pierwsza pomoc (wykłady + zajęcia aktywizujące) – scenariusz zaprezentowany na zajęciach dotyczył sytuacji z wykorzystaniem ścianki wspinaczkowej.